Bij Veloretti heeft de klant de mogelijkheid om bijna zijn hele fiets zelf samen te stellen, van een zwart zadel met beige handvaten tot een roze frame. Voor de klant natuurlijk een groot voordeel, maar voor het bepalen van een gemiddelde netto omzet per fiets kan dit lastig zijn. Deze manier van verkopen zorgt namelijk dat iedere fiets die verkocht wordt een andere waarde kan hebben.
Om inzichtelijk te maken wat de definitieve omzet van een verkochte fiets is, hebben we voor Veloretti een data-analyse uitgevoerd. Bij deze analyse is per type fiets gekeken naar welke accessoires het meest samen met die fiets verkocht werden. Op deze manier kon per type fiets bepaald worden wat de gemiddelde omzet is, rekening houdend met de accessoires die het beste verkopen. Naast het bepalen van een omzet brengt dit ook mooie kansen op gebied van marketing en strategiebepaling.
Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van aanbevelingen op je website, sociale media en natuurlijk webshop! Door deze data-analyse weet je immers precies welke fietsbel trending is bij de fiets in de winkelwagen van de klant! Naast het opnemen van ”beste keuze voor jou” en ”vaak gekocht bij” op je website, biedt dit ook mogelijkheden tot het opzetten van gerichte acties. Bijvoorbeeld kortingen bij aankoop van een bepaalde product combinatie die nog niet zo vaak voorkomt, of kijken of het lukt om klanten extra /andere accessoires te verkopen. Mooie kansen op upsell dus, niet alleen bij nieuwe, maar ook bij bestaande klanten!
Wil je ook weten welke strategie het beste past bij jouw onderneming? En ben je het zat om dingen op je onderbuik gevoel te beslissen? Neem contact met ons op en wij helpen je dit besluit data-driven te maken!