Voor Nuud maakten we een uitgebreide Customer Lifetime Value (CLV) analyse met als doel; strategiebepaling. Hoe creëer je de meeste klantwaarde op de lange termijn? Ga je voor hoge kortingen? Of lanceer je een nieuw product? Doormiddel van een gesegmenteerde analyse hebben we gekeken naar verschillende klantgroepen.
Als eerste is gekeken naar de klanten die gebruik maakten van speciale kortingen en naar de klanten die dit juist niet deden. Gaven deze klanten meer uit? En was dit ook rendabel voor de lange termijn? Om dit te analyseren hebben we naar de incrementele uitgaves van deze klanten gekeken rondom promo periodes. Eén van de grootste sale acties; Black Friday, had een duidelijk effect op de klanten. Uiteraard was er een flinke piek in de uitgaven op Black Friday zelf, maar tegelijkertijd was er ook een flinke dip voor EN na Black Friday. Wie gaat zijn uitgaven twee dagen vóór Black Friday doen? Niemand!
Uiteindelijk zorgen deze promo acties dus niet voor meer omzet op de lange termijn, door de dalingen in uitgaven rondom de acties. Natuurlijk levert het op Black Friday zelf aanzienlijk meer omzet op wat deze dips (deels) opvangt, maar in de ‘long run’ heeft dit dus maar weinig effect. Daarbij verlaagt de korting natuurlijk ook de marge!
Als tweede waren de klantgroepen aan de beurt die bij hun aankoop een nieuw product hebben gekocht (of juist niet). Gaven zij na, tijdens of juist vóór de lancering van het nieuwe product meer geld uit? Hierbij zijn de uitgaven van de klantgroep die (onder andere) het nieuwe product aanschaften, vergeleken met de klantgroep die dit niet kochten. Het lanceren van een nieuw product leverde wel degelijk meer omzet op, maar geen dip voor en na de product introductie. Oftewel een structureel effect op lange termijn mét behoud van marge!
Kortom, de beste strategie voor Nuud om hun omzet niet alleen naar voren te halen, maar juist ook structureel te verhogen, was het lanceren van nieuwe producten. Nuud heeft op basis hiervan hun strategie aangepast en diverse nieuwe packs uitgebracht, om zo op lange termijn de CLV te verhogen. Lanceren maar!
Wil je ook weten welke strategie het beste past bij jouw onderneming? En ben je het zat om dingen op je onderbuik gevoel te beslissen? Neem contact met ons op en wij helpen je dit besluit data-driven te maken!